Eladó új építésű és használt ingatlanok (családi ház, ikerház, sorház, társasházi lakás), építési telkek közvetítése Pécel, Maglód, Gyömrő, Ecser és Budapest XVII. kerület területén.
Az
ingatlan (építési telek, lakás, ház, termőföld, stb.) értékesítésének
legfontosabb formai követelményei:
• az
ingatlanra vonatkozó adásvételi szerződés csak írásban érvényes;
• a vevő tulajdonjogának bejegyzéséhez a szerződést ügyvédnek, jogtanácsosnak
vagy közjegyzőnek kell ellenjegyeznie.
Ingatlan
adásvételi szerződés kötelező elemei
A
szerződés tartalmára vonatkozó előírások mindegyik esetben azonosak, Az
adásvételi szerződésnek a tulajdonjog bejegyzéséhez egyebek mellett
tartalmaznia kell:
-a felek adatait: magánszemély családi és
utónevét, születési helyét és pontos idejét, anyja nevét, lakcímét vagy
tartózkodási helyét, továbbá a személyi azonosítóját; statisztikai számjellel
rendelkező szervezet esetén annak megnevezését, székhelyét és törzsszámát,
valamint bírósági, illetőleg cégbírósági bejegyzésének számát);
-az érintett ingatlan pontos megjelölését
(település neve, helyrajzi szám, ingatlan címe, tulajdoni hányad aránya);
-a jogosult bejegyzést engedő nyilatkozatát
-a szerződő felek állampolgárságra
vonatkozó nyilatkozatát;
-a keltezés helyét és idejét;
-Ár, foglaló, esetleg fizetés módja, határidő(k)
-a szerződő felek, a készítő és
ellenjegyző, illetőleg a tanúsító személyek kézjegyét, több lapból álló okirat
esetén minden lapon, szárazbélyegző.
Mi minősül adásvételi szerződésnek?
A bíróság már egy minimális tartalmú megállapodást is érvényes adásvételi
szerződésnek minősíthet. Az ingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló
szerződés érvényes létrejöttéhez elegendő, ha a
szerződés tartalmazza:
• a felek személyét;
• az ingatlan tulajdonjogának átruházását célzó akaratnyilvánításukat;
• az ingatlannak és az ellenszolgáltatásnak a megjelölését.
Ezért fontos, hogy ne higgyük el, ha az ezen adatokat tartalmazó néhány sort
velünk aláíratók azt állítják, hogy ez még nem adásvételi szerződés, hiszen az
ennél sokkal hosszabb.
Arra is figyelni kell, hogy sohasem az számít, hogy mi a szerződés címe,
elnevezése vagy a felek megnevezése, ugyanis minden esetben a jogügylet
tartalma határozza meg a felek közötti jogviszonyt. Ha például bérleti
szerződés a cím, de a bérlő a megállapodás szerint tulajdonjogot vagy birtokot
szerez, az adásvételi szerződésnek minősül. A leggyakoribb példa, hogy vételi
jogot alapító vagy kölcsönszerződés "címén" adja el a tulajdonos -
szándéka ellenére - az ingatlanát.
Néhány fontos tanács !!!
Minden
eshetőségre nem lehet felkészülni, de csökkentjük a csalás lehetőségét, ha
három fontos szabályt betartunk:
-megbízható jogi képviselőt választunk,
-minden dokumentumot figyelmesen
elolvassunk,
-kellő körültekintéssel járunk el.
Hogyan
lehet kellően körültekintő a vevő?
Tulajdonjogot
csak tulajdonostól, jelen esetben az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett
személytől lehet szerezni. A kellő körültekintés éppen ezért főleg az eladóként
fellépő személy azonosítása miatt fontos. Az ügyvédnek és a közjegyzőnek
kötelessége a felek személyazonosságáról meggyőződnie, de az eladó iratainak
megtekintését a vevőnek is ajánljuk.
A hamis dokumentumok gyakori előfordulása miatt ezek megtekintésével nem mindig
lehet kideríteni azt, hogy a tényleges tulajdonossal állunk-e szemben, de
gyakran néhány kérdés vagy némi utánjárás elég lehet az azonosításra. Főként a
nagyobb értékű ingatlanok esetében érdemes lehet például a bejelentett lakó-
vagy tartózkodási helyén felkeresni, felhívni a tulajdonost.
Mit
jelent az eladó tájékoztatási kötelezettsége?
Az
eladónak kötelessége, hogy az ingatlan lényeges tulajdonságairól és az azzal
kapcsolatos fontos követelményekről, különösen az adásvétel tárgyát képező
ingatlanra vonatkozó esetleges jogokról és terhekről tájékoztassa a vevőt.
Köteles továbbá az ilyen körülményekre, illetőleg jogokra és terhekre vonatkozó
okiratokat a vevőnek átadni.
Ha az eladó olyan lényeges körülményekről nem tájékoztatja a vevőt, amelyek
ismeretében az nem vette volna meg az igatlant, a vevő
-a vételár mérséklését követelheti,
-elállhat a szerződéstől,
-kártérítést követelhet.
Mindemellett
a bírói gyakorlat szerint az ingatlan-adásvételi szerződés megkötése előtt az
ingatlan-nyilvántartás adatai megtekintésének elmulasztása a vevő kockázata. A
vevő nem kérhet kártérítést sem, ha az ingatlan-nyilvántartás megtekintésével
meggyőződhetett volna a tényleges állapotról (lásd Bírósági Határozatok - BH-
2000/501. szám).
Melyek
az ingatlan terhei és hogyan tehermentesíthető egy ingatlan?
A vevőt
a tulajdonjog átruházásáért és tehermentességéért szavatosság terheli, és ennek
megfelelően a vevő egyebek mellett tehermentesítést követelhet, az eladó költségére
tehermentesítheti az ingatlant, elállhat a szerződéstől vagy kártérítést
követelhet. Ez azonban nem jelent teljes biztonságot, ha vita alakul ki, lehet,
hogy csak hosszas bírósági eljárást követően születik megoldás.
A bíróság előtt a vevőnek kell bizonyítania azt, hogy ő nem tudott a
korlátozásról, teherről (kivéve a jelzálogjogot, mert ezért az eladó minden
esetben szavatossággal tartozik), ráadásul addig nem tud teljes biztonsággal
nekilátni az ingatlannal kapcsolatos tervei megvalósításának, amíg folyik az
eljárás.
Az ingatlan-nyilvántartásban szereplő terhek a következők lehetnek:
-haszonélvezeti jog,
-jelzálogjog,
-elidegenítési és terhelési tilalom,
valamint
-telki szolgalmi jog, végrehajtási jog,
bányaszolgalmi jog, stb.
Az
adásvétel költségei
A
Polgári Törvénykönyv (Ptk.) alapján és a kialakult gyakorlat szerint:
• az eladó viseli az átadással és az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett
állapot rendezésével kapcsolatos költségeket (jelzálogjoggal biztosított
tartozások kifizetése, stb.), továbbá meghatározott esetekben (pl. 5 évnél
korábbi szerzés vagy másik lakóingatlan vásárlása nélkül) adófizetési
kötelezettsége is van;
• a vevő viseli a szerződéskötési költségeket (ügyvédi munkadíj, stb.), a
visszterhes vagyonátruházási illetéket, továbbá az átvétel és a
tulajdonváltozás ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzésének költségeit
(ingatlan-nyilvántartási eljárás illetéke).
A felek eltérhetnek a fenti költségviselési szabályoktól, és megállapodhatnak
abban is, hogy az ügyvédet az egyik fél fizeti (ha valamelyik fél ragaszkodik a
személyéhez). Azt fontos tudnunk, hogy az eladó nem kötelezhető az ügyvédi
költség teljesítésére, a vevő pedig arra, hogy az eladó által kijelölt
ügyvédnél készíttesse el a szerződést.
Az ügyvédi díj általában az ingatlan szerződési értékének 0,5 - 1,5 %-a körül
mozog, azonban van egy minimális díjhatár is. Ha például egy 500 000 forintos
építési telket vásárolunk, az egyébként 0,5 százalékért dolgozó ügyvéd nem
fogja 2500 forintért elkészíteni a szerződést, hanem mondjuk 20.000 forintot
fog kérni.
Ha közjegyzőt választunk, tudnunk kell, hogy a közjegyző az okirat
elkészítéséért egy IM rendeletben - 14/1991. (XI. 26.) - rögzített összeget
kérhet, amely az ügyértéktől függően tételesen meghatározza a díjat (pl. 5 000
000 forint feletti, de 10 000 000 forintot meg nem haladó ügyérték
esetén 56 700 forint és az 5 000 000 forint feletti rész 0,5%-a).